сторожниця фотогалерея
Церква
Успення Пресвятої Богородиці
в с. Нижній Бистрий.

  Ludzka wyobraznia jest ogromnym polem doznan i doswiadczen, ktore powstaja w umysle czlowieka niejednokrotnie w sposob spontaniczny. Wsrod wielu mysli dobrych i szlachetnych, istnieja takze zle, ktore czlowiek sam wytwarza lub pozwala im zawladnac jego umyslem. Sposrod roznych ludzkich slabosci najczesciej spotykane w konfesjonale sa fantazje seksualne (nieskromne mysli), ktorym niejednokrotnie towarzyszy masturbacja lub inne dzialania seksualne. Nasze analizy poswiecimy fantazjom seksualnym jako zjawisku, ktore dotyka nie tylko ludzi zyjacych w samotnosci, ale takze osoby zyjace w zwiazkach malzenskich. Dokonujac analiz, sprobujemy uwzglednic rozne typy marzen seksualnych, ich przyczyny i czestotliwosc wystepowania. Sprobujemy takze zanalizowac sfere ludzkich wyobrazen od strony psychologicznej oraz w swietle arystotelesowsko-tomistycznej teorii poznania.

 

koniecznosc wykorzystania dodatkowych zasobow uwagi, potencjalnie ograniczajaca dynamike innych funkcji psychofizycznych organizmu;

 

nia zmyslowe zostaja przeswietlone tzw. malym swiatelkiem (parvum lumen) intelektu czynnego, a nastepnie zostaja przyjete przez intelekt moznosciowy, jako odmaterializowane i uduchowione pojecie. Dzialanie to, zwane procesem abstrakcji, polega na odizolowaniu tego, co ogolne, a przejscie do tego, co stanowi istote danego bytu. Dopiero tak "obrobiony" material przejmuje intelekt moznosciowy, tworzac pojecie. Dla Tomasza istotne jest, ze dusza za pomoca intelektu czynnego "odziera" byt z tego, co materialne, przypadlosciowe i jednostkowe, a tworzy z niego niematerialne pojecie. W swoich dociekaniach Akwinata stara sie ukazac, ze zasada intelektualnego rozumowania w czlowieku nie jest kolejnym zlozeniem hylemorficznym, lecz istnieje w sposob niezalezny od jakiegokolwiek zlozenia. Uzasadnia to, opierajac sie na mysli Arystotelesa, ktory stwierdza, ze intelekt poznaje za pomoca ciala. Jednak intelekt sam w sobie dziala niezaleznie od organow cielesnych (zmyslowych), poniewaz intelekt musi byc wolny od tego wszystkiego, co sam przyjmuje i analizuje. Intelekt dzieki swojej abstrakcji wydobywa z poznawanego obiektu tylko to, co jest w nim niematerialne. Gdyby nie bylo tego procesu, w kazdym akcie poznawczym czlowiek stawalby sie poznawanym bytem. Dzieki takiemu przebiegowi poznania, intelekt wytwarza sobie pojecia o poznawanym przedmiocie. Z dokonanych analiz wylaniaja sie kolejne istotne dla naszej refleksji elementy. Przede wszystkim nalezy podkreslic, ze obraz powstajacy w umysle (wyobrazenie) jest calkowicie odmaterializowany i stanowi tylko pojecie poznawanej przez zmysly rzeczywistosci, stad nie mozna utozsamiac wyobrazenia z rzeczywistoscia, ktorej jest on obrazem (fantom).

 

 

 

Hosted by uCoz